Tedavi ve Endodonti

protez

CARİES (ÇÜRÜK)

Dental caries,diğer adıyla diş çürüğü toplumumuzda sık görülen,tedavi edilmediğinde dental abseden diş kaybına kadar gidebilen durumlara yol açan bir sorundur.

ÇÜRÜK NASIL OLUŞUR?

Dişler fırçalanmadığında diş yüzeyinde dental plak adı verilen bakterilerden oluşan bir film tabakası birikir. dental plaktaki bakteriler yiyeceklerdeki şekeri kullanarak asit üretirler ve ortaya çıkan asit diş minesinde hasar yaratarak dişin çürümesine neden olur. Başlangıçta diş minesinde beyaz noktalar halinde dekalsifiye alanlar oluşur daha sonra dişin minesinde asit oluşumuna bağlı olarak çürük oluşur. bu durumdaki diş çürüğü belirti vermese de ağız içi muayenede ve röntgen filminde kolaylıkla tespit edilebilir. dentine kadar ilerleyen çürük sıcak-soğuk hassasiyetine neden olur. tedavi edilmediğinde dişin daha iç tabakalarına kadar ilerleyerek dişin sinirini etkisi altına aldığında şiddetli ağrılar başlar.kanal tedavisi ile enfekte pulpanın temizlenip,kanal dolgusunun yapılması gerekir,aksi taktirde pulpanın enfekte olmasına neden olan bakteriler,kök ucunda dental abse oluşumuna neden olurlar.

KANAL TEDAVİSİ NEDİR?

Kanal tedavisi,enfekte olmuş kron-kök pulpasının temizlenip,kök kanallarının şekillendirilip genişletilerek doldurulması işlemidir. Dişin kan damarları ve sinirlerden oluşan diş pulpası çürük,travma,derin dolgular gibi etkenler nedeniyle enfekte olması sonucunda şiddetli ağrılara neden olur.Pulpanın enfekte olması enfeksiyonun kök kanal sistemine yayılmasına ve abse oluşumuna kadar giden olaylara neden olabileceği için enfekte pulpanın . çıkarılıp kanalın temizlenerek doldurulması gerekir.Dişteki çatlaklar ve döner aletlerle yapılan restorasyonlar da kanal tedavisini gerektirecek durumlara yol açabilir.

KANAL TEDAVİSİ NASIL YAPILIR?

Kanal tedavisinin amacı dişin kron ve kök kanallarındaki tüm enfekte dokuların uzaklaştırılarak kök kanalının sızdırmaz şekilde doldurulmasıdır. Lokal anestezi yapıldıktan sonra dişin pulpasına ulaşacak bir giriş kavitesi açılır.elektronik ölçüm cihazı apex locator ile dişin kanal boyu ölçüldükten sonra enfekte pulpa uzaklaştırılır.kök ucunda abse varsa bu aşamada drene edilir. kök kanalı boyunca diş pulpası özel enstrumanlar ile temizlenerek kanallar genişletilir,yıkanır ve sızdırmaz bir şekilde doldurulur ve üzerine dişin dolgusu veya kronu yapılır.dişin durumuna göre bir veya iki seansta tedavi tamamlanır.